„Klevo lapo“ galiojimo trukmė Lietuvoje yra viena aktualiausių temų naujus vairuotojus dominančioje transporto pasaulio dalyje.
Ką reiškia „klevo lapas“?
„Klevo lapas“ – tai specialus žalias skiriamasis ženklas, kurį privalo naudoti neseniai vairuotojo pažymėjimą gavę asmenys. Šis ženklas informuoja kitus eismo dalyvius, kad už vairo sėdi mažiau patyręs vairuotojas. Pagal Lietuvos kelių eismo taisykles (KET), toks ženklas leidžia vairavimo naujokams būti atpažįstamiems kelyje, o taip pat priverčia kitus vairuotojus būti atidesniems ir tolerantiškesniems.
Kam „klevo lapas“ yra privalomas?
Ženklo naudojimas yra privalomas tik pradedantiesiems vairuotojams, tai yra, asmenims, kurie yra gavę B kategorijos vairuotojo pažymėjimą pirmą kartą. Tokie vairuotojai turi specialų dvejus metus galiojantį vairuotojo pažymėjimą, kurį daugelis vadina „laikinuoju vairuotojo pažymėjimu“. Šio pažymėjimo išdavimo laikotarpio metu vairuotojas yra laikomas pradedančiuoju, todėl ir „klevo lapas“ jam yra privalomas.
Kiek laiko galioja „klevo lapas“ Lietuvoje?
2021 metais Lietuvoje „klevo lapo“ galiojimo trukmė buvo dveji metai – t. y., toks pats laikotarpis, kiek galioja laikinas vairuotojo pažymėjimas. Kai tik baigiasi laikinojo vairuotojo pažymėjimo galiojimas ir vairuotojas nepažeidžia kelių eismo taisyklių (o taip pat sėkmingai praėjo papildomus mokymus, jei tai būtina), jis gali gauti nuolatinį vairuotojo pažymėjimą. Gavęs šį tikrą pažymėjimą, asmuo nebėra pradedantysis vairuotojas, tad jam nebereikia naudoti „klevo lapo“.
Kas nutinka, jei nenaudojamas „klevo lapas“?
Jeigu pradedantysis vairuotojas nesilaiko reikalavimo ir neišsikelia matomoje vietoje „klevo lapo“, tai laikoma Kelių eismo taisyklių pažeidimu. Už tokį pažeidimą gali būti skiriama bauda. Tai yra rimtas įspėjimas jauniesiems vairuotojams – ženklas nėra tik formalumas, o KET taisyklės dalis, į kurią reikia žiūrėti itin atsakingai.
Ar galima naudoti „klevo lapą“ ilgiau nei dvejus metus?
Daugelis vairuotojų klausia, ar pasibaigus laikinojo pažymėjimo galiojimui galima toliau naudoti „klevo lapą“. Nors taisyklės nereikalauja to daryti, papildomų apribojimų ar draudimų ženklui naudoti nėra. Kai kurie vairuotojai savanoriškai palieka „klevo lapą“ ant automobilio ilgesnį laiką, norėdami, kad kiti vairuotojai ir toliau atkreiptų dėmesį į jų patirties lygį. Tai ypač naudinga tiems, kurie nejaučia tvirto pasitikėjimo savo vairavimo įgūdžiais.
Kokie apribojimai taikomi pradedantiesiems vairuotojams 2021 metais?
Be privalomo „klevo lapo“, pradedantiesiems vairuotojams keliami tam tikri papildomi reikalavimai ir apribojimai. Jie yra skirti tiek pačių vairuotojų, tiek kitų eismo dalyvių saugumui. Štai pagrindiniai apribojimai:
Maksimali leistina greičio riba
Pradedantieji vairuotojai Lietuvoje negali važiuoti didesniu kaip 70 km/h greičiu užmiestyje ir didesniu kaip 80 km/h greičiu automagistralėse. Šis ribojimas leidžia naujokams labiau įsigilinti į vairavimo subtilybes ir mažina avarijų riziką.
Alkoholio tolerancijos riba
Pradedančiųjų vairuotojų alkoholio tolerancijos riba yra nulinė (0,00 promilės). Tai reiškia, kad net ir mažiausias alkoholio kiekis kraujyje laikomas pažeidimu, už kurį gresia griežta atsakomybė.
Papildomi mokymai
Per dvejų metų laikotarpį vairuotojai privalo dalyvauti papildomuose vairuotojų mokymuose, kurie apima teorijos atnaujinimą bei praktinius užsiėmimus. Šių mokymų tikslas – dar labiau užtvirtinti vairavimo įgūdžius bei prieš avarijas užkertančią elgseną kelyje.
Kaip gauti nuolatinį vairuotojo pažymėjimą?
Kad pradedantysis vairuotojas galėtų sėkmingai pereiti iš laikinojo pažymėjimo į nuolatinį, pagrindinė sąlyga yra laikytis KET taisyklių. Taip pat privaloma dalyvauti minėtuose papildomuose mokymuose bei nepamiršti, kad už pažeidimus gali būti pratęstas „pradedančiojo vairuotojo“ statusas.
Išvada
„Klevo lapas“ Lietuvoje per 2021 metus turėjo aiškiai apibrėžtą taisyklę – jį reikia naudoti dvejus metus nuo pirmojo vairuotojo pažymėjimo gavimo. Po to, jei nepažeidžiamos taisyklės, asmens vairuotojo statusas pereina į įprastą, ir „klevo lapas“ nebereikalingas. Rekomenduojama „klevo lapą“ naudoti tinkamai, būti kantriems pakelėse ir atsakingai paisyti visų taisyklių, kad tiek pats vairuotojas, tiek kiti eismo dalyviai jaustųsi saugiai.